۱۳۹۸ مهر ۲, سه‌شنبه

تله بخار

تله بخار شیر اتوماتیکی است که مانع از خروج بخار از سیستم شده و در صورت لزوم آب و یا گازھای نامحلول موجود در سیستم را تخلیه می نماید. تله ھای بخار بصورت موازی با سیستم نصب شده و وظیفه تخلیه کندانس موجود در خطوط را دارا می باشند!
لزوم بکار گیری تله بخار :
در گذشته ھای دور، کندانس موجود در خطوط بخار به غلط نادیده انگاشته می شد ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی ارزش واقعی تله ھای بخار معلوم شده است. کندانس در واقع آب خالص و تقطیر شده می باشد که با صرف ھزینه زیادی، عملیات شیمیایی خاص به منظور برطرف کردن سختی موجود در آب برروی آنصورت گرفته است و بایستی به طریق مقتضی جمع آوری و استفاده مجدد گردد. ضمنا دمای کندانس در حد قابل ملاحظه ای بوده که ھزینه سوخت را دربردارد.
از طرفی آب موجود در خطوط توزیع بخار، باعث خورده شدن لوله ھا می شود و ضمنا اگر میزان آب زیاد باشد، به علت سرعت بالای بخار احتمال ضربه شدید به شیرآلات و در نتیجه صدمه دیدن آنھا و حتی از ھم پاشیدن سیستم در برخی نقاط وجود خواھد داشت!
ضمنا ، آب بعنوان عایقی در برابر انتقال حرارت محسوب می شود که باعث کاھش نرخ انتقال حرارت در مصرف کننده ھا و مبدلھای حرارتی شده و در نتیجه کاھش راندمان کل سیستم را در پی خواھد داشت. وجود ھوا و گازھای نامحلول در سیستم نیز به صورت مشابه باعث کاھش نرخ انتقال حرارت به میزان زیاد می گردد. مقاومت حرارتی که یک لایه از آھن به ضخامت ۴٫۳ فوت ایجاد می کند برابر مقاومت لایه ای از آب به ضخامت ۱ اینچ و یا معادل لایه ای از ھوا به ضخامت ۰٫۰۴ اینچ می باشد. با دقت در اعداد بالا لزوم برداشت سریع ھوا و آب از سیستم مشخص می گردد! از طرفی وجود ھوا در سیستم باعث کاھش سطح مقطع مفید برای عبور بخار می شود و باعث تولید صدا نیز خواھد شد. ھوا معمولًا در مبدلھای حرارتی و نقاط مرتفع سیستم و انتھای مسیرھای لوله کشی انباشته می شود. کندانس میگردد (تولید PH مسئله دیگر اینست که ھوا بوسیله کندانس جذب می شود و باعث کاھش اسید کربنیک!) که به نوبه خود باعث خوردگی لوله ھا و مصرف کننده ھا و اجزاء مختلف سیستم میگردد. اگرچه تله ھای بخار وظیفه خروج ھوا از سیستم خصوصا ھنگام راه اندازی را نیز به عھده دارند ولی به منظور تخلیه مناسب ھوا بایستی از شیرھای تخلیه ھوا در مناطق مناسب استفاده نمود.
اطلاعات بیشتر
تله بخار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر